Een ontspannen dierenartsbezoek
voor u en uw kat

CAT FRIENDLY CLINIC

Sinds eind 2019 is onze praktijk in Barneveld een Cat Friendly Clinic. The Cat Friendly Clinic is een wereldwijd programma van de International Society of Feline Medicine. Kattenwelzijn staat bij ons hoog in het vaandel. We vinden het belangrijk dat het dierenartsbezoek voor u en uw kat zo rustig en ontspannen mogelijk verloopt. Wij beschikken over een speciale kattenvleugel met een aparte kattenwachtkamer en twee kattenspreekkamers.

ONZE SERVICE

  • Aandacht voor u en uw huisdier
  • Ruime diagnostische mogelijkheden

  • Chirurgie/orthopedie/laparoscopie
  • Honden & katten gescheiden
  • Beste Baasje zorgprogramma
  • Mogelijkheid tot huisbezoek

TOELICHTING

CAT FRIENDLY CLINIC

De ISFM (International Society of Feline Medicine, oftewel de internationale vereniging voor kattengeneeskunde) is de diergeneeskundige afdeling van International Cat Care (www.icatcare.org), een liefdadigheidsinstelling die als doel heeft de gezondheid en het welzijn van katten over de hele wereld te verbeteren. We begrijpen dat er belemmeringen kunnen zijn bij het naar een dierenkliniek brengen van uw kat

  • Katten vinden reizen vaak niet leuk en voelen zich onveilig als ze weg zijn van hun huis
  • Katten zijn erg gevoelig voor nieuwe geluiden, indrukken en geuren
  • De meeste katten houden van stilte en rust en zijn erg gevoelig voor stress
  • De meeste katten worden erg gestresst door honden die dichtbij zitten in een dierenkliniek
  • Katten moeten voorzichtig en met respect behandeld worden in de kliniek
Het ISFM Cat Friendly Clinic- concept betekent dat geaccrediteerde klinieken een hoger niveau van kattenzorg hebben bereikt waarbij ze:

  • De behoeftes van katten begrijpen en de bezoeken aan de kliniek meer kat vriendelijk hebben gemaakt
  • Begrijpen hoe katten voorzichtig benaderd en behandeld kunnen worden
  • Goede kennis en materialen hebben om de juiste zorg te kunnen leveren aan katten

Het behalen van een Cat Friendly Clinicaccreditatie heeft betrekking op alle medewerkers, van baliemedewerkers en dierenartsassistentes tot de dierenartsen. Elke geaccrediteerde kliniek heeft ook ten minste één “Cat Advocate” – iemand die zorgt dat de kat-vriendelijke regels worden nageleefd en die graag met u wil praten, mocht u vragen hebben.

Een ISFM Cat Friendly Clinic geeft u gemoedsrust en geruststelling en laat u weten dat:

  • De kliniek aan bepaalde accreditatie normen voldoet
  • De kliniek en de kliniekmedewerkers hebben nagedacht over de speciale behoeftes van katten
  • De medewerkers van de kliniek graag met u willen praten, laten zien wat ze doen en u met plezier rondleiden door de kliniek

Er zijn drie niveaus van een Cat Friendly Clinic (CFC)- accreditatie: brons, zilver en goud. Deze laten zien dat dierenklinieken erg verschillen in hun grootte, locatie, structuur, medewerkers en uitrusting. Volledige details van de eisen kunt u vinden op onze website www.catfriendlyclinic.org samen met  een lijst van al onze geaccrediteerde klinieken. Medewerkers van geaccrediteerde klinieken hebben beloofd om katten met begrip, zachtheid en respect te hanteren en te behandelen en ze doen hun uiterste best om het bezoek aan de kliniek zo stress-vrij mogelijk te maken voor u en uw kat. Als u vragen of opmerkingen heeft over uw kat of de kliniek, stel ze dan aan één van onze medewerkers, we willen u graag helpen. Mocht u twijfelen of de kliniek voldoet aan de Cat Friendly Clinic- criteria, dan kunt u vragen of u de Cat Advocate kunt spreken. U kunt ons ook laten weten welke kliniek u bezoekt op www.catfriendlyclinic.org

BRONS ZIVLER GOUD
Wachtkamer Tijdstippen waarop alleen katten mogen komen als er geen gescheiden wachtruimtes voor katten is Er moeten gescheiden wachtruimtes zijn voor honden en katten Aanvullende faciliteiten in de wachtkamer (mogelijkheid om de reismanden van de vloer te plaatsen etc)
Opname
mogelijkheden
Niet per sé noodzakelijk Honden en katten gescheiden in de opname en
minimum grootte van de hokken
Er moet een aparte katten opname zijn en grotere
hokken
Consultaties Veilige en goed uitgeruste spreekkamer. Minimaal 10 minuten per afspraak Veilige en goed uitgeruste spreekkamer. Minimaal 10 minuten per afspraak Een speciale katten spreekkamer. Minimaal 15 minuten per afspraak
Operaties Chirurgische faciliteiten niet per sé noodzakelijk op
de kliniek zelf
Katten moeten onder narcose gebracht kunnen
worden indien nodig
Er moet een aparte operatie ruimte aanwezig zijn
Apparatuur Goed niveau van kat vriendelijke apparatuur vereist Aanvullende apparatuur, bijvoorbeeld
röntgenapparaat, tandheelkundige faciliteiten etc.
Hoger niveau is vereist – bv laboratorium apparatuur etc.

TIPS EN UITLEG

UW BEZOEK

NAAR DE KLINIEK

  • Deze moet stevig zijn en makkelijk schoon te maken (kunststof of met een kunststof beschermlaag).
  • Mandjes die aan de bovenkant open kunnen zijn het makkelijkst, de kat kan hier rustig in- of uitgetild worden.
  • Bedek het mandje tijdens het vervoer met een deken of handdoek zodat de kat rustig blijft.
  • Til het mandje met beleid: voorkom heftige bewegingen of het stoten tegen andere voorwerpen.
  • Gebruik het mandje ook thuis als slaapplek of voerplaats van uw kat. Hierdoor associeert de kat het mandje niet alleen met een bezoek aan de dierenarts!
  • Leg een dekentje of kledingstuk dat naar thuis ruikt onderin het mandje.
  • Wrijf met een doekje langs de kop van uw kat om zijn geur op te pikken, wrijf daarna met dit doekje langs het mandje en stop het erin.
  • Spray Feliway® (indien beschikbaar) in het mandje, doe dit 30 minuten voor gebruik.
  • Als uw kat in paniek raakt, wikkel hem rustig in een handdoek en stop hem met handdoek en al in de mand.
  • Neem een extra dekentje (dat naar “thuis” ruikt) mee voor het geval dat de kat het mandje bevuilt.

Zoek een door de ISFM geaccrediteerde Cat Friendly Clinic. Kijk of er:

  • Een apart wachtgedeelte voor katten is.
  • Planken of verhoogde gedeeltes zijn zodat u uw kattenmand niet op de grond hoeft te zetten.
  • Een rustige plek is en houdt de kattenmand bedekt.
  • Indien nodig kunt u er ook voor kiezen om de kat in de auto te laten totdat u aan de beurt bent.

Een ISFM Cat Friendly Clinic heeft toegezegd dat al het personeel katten rustig, respectvol en met de juiste vaardigheden behandelt.

  • Personeel behoort tijd te nemen om de kat te laten kalmeren.
  • Als u iets niet begrijpt, vraag om uitleg. Als u twijfels heeft over het toedienen van medicatie, vraag dan de dierenarts of assistente u te helpen het uit te leggen of voor te doen.
Een ISFM Cat Friendly Clinic dient aan een aantal normen te voldoen. Vraag gerust of u de plek mag zien waar uw kat zal verblijven tijdens een opname. Kijk of er:

  • Een aparte, rustige kattenopname is (of een apart gedeelte voor katten binnen de opname).
  • Stevige, schone en veilige hokken zijn van voldoende grootte zodat er een ligplek, kattenbak en eetbakjes (met genoeg afstand er tussen) in passen.
  • Comfortabele dekentjes zijn en er de mogelijkheid is voor uw kat om zich te kunnen verstoppen
  • De kliniek het goed vindt als u uw eigen dekentjes, die naar thuis ruiken, meeneemt.
  • Indien uw kat in de kliniek moet blijven, vraag dan wanneer u hem mag bezoeken.

VANAF DE KLINIEK NAAR HUIS

Na een verblijf van uw kat in de kliniek kan het zijn dat uw kat extra aandacht nodig heeft nadat hij thuisgekomen is.

  • Als uw kat die dag onder narcose is geweest dan kan uw kat nog wat stil en teruggetrokken of wat wankel zijn.
  • Uw kat kan nerveus en gedesoriënteerd zijn – praat tegen uw kat en aai rustig, geef de kat de mogelijkheid tot meer contact als hij/zij dat op prijs stelt.
  • Voorkom dat uw kat kan likken aan wonden of kan trekken aan hechtingen. Als uw kat dit toch doet, vraag dan aan uw dierenarts een speciale kraag of romper die hij tijdelijk om/aan kan om dit te voorkomen.
  • Bel uw dierenarts als u roodheid, zwelling of vocht van/uit de wond ziet of als u het gevoel heeft dat uw kat niet goed herstelt.
  • Zorg dat u alle medicijnen geeft die voorgeschreven zijn.
  • Pijn is bij katten erg moeilijk te herkennen, soms uit zich dit in: minder eetlust, verstoppen of terugtrekken. Mocht u dit zien, neem dan contact op met de kliniek.
  • Het is mogelijk dat u uw kat gedurende de eerste nacht of voor een langere periode binnen moet houden.
  • Zorg voor een rustige, warme plek in huis waar uw kat kan rusten.

Uw kat heeft in de kliniek een onbekende geur opgepikt, vooral na een langer verblijf. Deze geur kan andere katten in het huishouden wat bang en terughoudend maken, het is daarom het best om uw katten rustig te herintroduceren.

  • Zorg dat u aanwezig bent als de katten elkaar weer zien.
  • Zorg dat de kat die thuis komt niet overweldigd wordt door aandacht van mensen of huisdieren.
  • Zorg dat de kat de geur van thuis op kan pikken voordat u hem/haar weer introduceert bij de andere kat(ten).
  • Indien nodig, kunt u de katten 1-2 dagen uit elkaar houden en geleidelijk introduceren.
  • Was alle doeken die u meeneemt vanaf de kliniek om ze te ontdoen van de geur van de kliniek.
  • Meng de geuren van de katten door de katten om de beurt te aaien. Aai hiervoor voornamelijk rond de kop.
  • De favoriete rust plek van uw kat(ten) kunnen eventueel gesprayd worden met Feliway® (een kattenferomoon dat zorgt voor vermindering van stress).

Na een operatie of opname kan het zijn dat uw kat niet direct wil eten. Om het eten te stimuleren kunt u het volgende proberen:

  • Verwarm natvoeding (blik/zakje) tot lichaamstemperatuur.
  • Biedt heel lekker voer aan, zoals kittenvoer of speciaal recovery voer van de dierenarts.
  • Voer vaak, nieuwe, kleine hoeveelheden voer en haal het bakje weg tussen de verschillende voedingen.
  • Probeer eventueel met de hand het voer aan uw kat aan te bieden, daarbij kunt u hem motiveren door te praten en te aaien.
  • Smeer wat natvoeding op de voorpoot van de kat, dit kan zorgen dat hij start met eten als hij het schoon likt.
  • Gebruik een ondiep bakje of bordje zodat de snorharen niet de rand raken, irritatie van de snorharen tijdens het eten vinden de meeste katten niet fijn.
  • Neem contact op met de kliniek als uw kat langer dan één tot twee dagen niet eet.

Als er ook maar iets is waar u zich zorgen over maakt, neem dan contact op met de kliniek.